Ansökan

Innan du sprider material som avbildar Sveriges landområden från luften så behöver du ansöka om spridningstillstånd hos Lantmäteriet. När din ansökan har registrerats får du en inbjudan till vår filskickstjänst. Om du har valt post får du adressen dit du kan skicka ditt material. Men först behöver du förbereda ditt material på rätt sätt.

Hur lång tid tar det att få ett spridningstillstånd?

Vi handlägger just nu ärenden från vecka 32. Den uppskattade handläggningstiden är ca 80 arbetsdagar om du ansöker idag.

Vi handlägger ärenden i den ordning vi får in materialet. Handläggningstiden kan variera beroende på hur många ärenden som finns i kön samt omfattningen av materialet.

Ansökan

  1. Fyll i ansökningsformuläret och skicka in det.
  2. När din ansökan har registrerats få du ett e-postmeddelande med ett ärendenummer och instruktioner om hur du ska leverera ditt material.
  3. När vi har fått in materialet placeras ditt ärende i kö. Under handläggningstiden kan du bli kontaktad om vi har frågor.
  4. När ärendet är klart får du ett besked via e-post med beslutet bifogat.

Ange geografiskt område

För att förenkla vår granskning av ditt material vill vi att du markerar det geografiska området i ansökningsformulärets kartstöd.

I kartstödet kan du markera ett område eller en punkt. Att markera en punkt passar bra till exempel om du har fotograferat en bostadsbyggnad. Du kan också välja alternativet att ladda upp information (exif-data) från dina GPS-taggade bilder.

Symbolförklaringar för kartstödet i ansökningsformuläret (pdf, nytt fönster)

Skicka in ansökan