Ett intensivt och högprioriterat arbete pågår på Lantmäteriet där målet är att efter genomförda säkerhetsåtgärder kunna öppna åtkomst till akter via digitala tjänster som tidigare stängts. Många delar behöver samspela och arbetet är komplext.
Det som pågår nu är utredningar om utvecklade juridiska och tekniska lösningar kan underlätta öppningen av digitala tjänster.
- Vi är medvetna om de konsekvenser som stängningen medfört i samhället och vikten av att åtkomsten till informationen görs möjlig, säger uppdragsledare Malin Klintborg.
Det initiala målet är att kunna tillgängliggöra aktinformationen till statliga och kommunala myndigheter. De handlingar som berörs av nedstängningen är digitala akter kopplade till bland annat lantmäteriförrättningar och planer som tidigare varit tillgängliga i tjänsterna ArkivSök, Akt Direkt och FR Webb.
Att det arbetet behöver ta sin tid förklarar Malin Klintborg med orden:
– Vi måste göra ett grundligt jobb inför ett eventuellt återöppnande av tjänsterna där informationssäkerhet, teknik och juridik säkerställs.
– Vi har även en dialog, som är av stor vikt, med ett antal externa aktörer, med påverkan på informationsinnehållet.
De följder stängningen av tjänsterna får för Lantmäteriet hanteras brett inom flera delar av myndigheten, då förfrågningarna om utlämnande av allmän handling har ökat väldigt mycket.
En stor andel av dessa förfrågningar är kopplade till lantmäteriförrättningar. Ett stort antal sakexperter har tillsatts som arbetar extra med sekretessgranskning under delar av sin arbetsdag.
För att stärka den manuella hanteringen inom Lantmäteriet har myndigheten också anställt 19 nya medarbetare i en funktion för sekretessgranskning och utlämnande av allmän handling. De nya medarbetarna börjar under hösten.