När kommunerna tar fram detaljplaner ska Lantmäteriet granska planen. Här finns information om Lantmäteriets roll och rutiner för kommunerna. Lantmäteriet granskar planer i de kommuner som inte har kommunal lantmäterimyndighet (KLM). I dessa kommuner är det istället KLM som ansvarar för granskningen.
Det här ingår i Lantmäteriets plangranskning
I filmen förklaras vad som ingår i Lantmäterimyndigheternas samrådsansvar vid granskning av detaljplaner.
Skicka in handlingar till registrator
Kommunen ska under planprocessen skicka in planhandlingarna till Lantmäteriets registrator, registrator@lm.se.
Det finns möjlighet att skicka handlingarna via vanlig post, men vi föredrar om handlingarna skickas digitalt. Alternativ postadress:
Lantmäteriet
Registrator
801 82 GÄVLE
Läs mer om hur planer som har fått laga kraft ska hanteras.
Vi behöver följande information
Skicka alltid med följande uppgifter:
- namnet på planen
- kommunens namn
- aktuellt skede i planprocessen
- kommunens ärendenummer (diarienummer)
- sista svarsdatum.
Skicka endast in de handlingar som behövs
För att underlätta handläggningen av detaljplaner under planprocessen vill vi att ni endast skickar med de handlingar som behövs för vår granskning i respektive skede i planprocessen.
Följande handlingar ska skickas in vid:
- Planprogram/Programsamråd
Bifoga följebrev och planprogram. - Samråd
Bifoga följebrev, plankarta, planbeskrivning. Om separat grundkarta och illustrationskarta finns framtagna, bifoga även dem. - Granskning
Bifoga följebrev, plankarta, planbeskrivning. Om separat grundkarta och illustrationskarta finns framtagna, bifoga även dem. - Antagande
Bifoga protokollsutdrag med beslutet och upplysningar om överklagande.
För övriga handlingar kan ni skicka med en länk till er hemsida där informationen finns att hämta vid behov. Vi behöver normalt sett inte fastighetsförteckningen under planprocessen. Skulle vi behöva den hör vi av oss.